МАТРЁШКA

Digital edition - BCK - 2016

Audio file - UNC 007

MKA audio file, 29:54 / 360 Mo
Music by Nicolas Montgermont & RYBN.ORG
Recorded live / Enregistré aux ateliers Uchronies, Malakoff le 11 mars 2016
Cover art : BCK & ImagenumériqueTM
Production : Uncanny
UNC 007 - 2016
Distributed under the Free Art License 1.3





МАТРЁШКА is an improvised sound piece by BCK, recorded in March 2016 at the Ateliers Uchronies in Malakoff, France.

The sound is constructed through the confrontation of a modular synthesis system and digitally saturated sinusoidal waves that merge together as powerful frequencies. From this encounter between voltage-controlled modulation and digital synthesis, BCK seeks to build an acoustic space whose structure emerges and stabilizes progressively, according to the interferences and interactions between the sonic waves that confront, add up, or neutralize each other.

МАТРЁШКА is distributed as a .MKA (Matroska) file that explores audio-digital steganography techniques. Like Russian nesting dolls, the main sound file contains an hidden file that itself again contains another file, and so on, until the very last file, which contains the encoding/decoding software, specially made for the purpose of encapsulating all the data. One can retrieve the data and reconstruct the various files by analyzing the binary code, and by using Appending Insertion or LSB Steganography techniques.

МАТРЁШКА est une pièce sonore improvisée, enregistrée en mars 2016 aux ateliers Uchronies à Malakoff.

Le son est construit à travers la confrontation entre un synthétiseur analogique modulaire et des sinus numériques saturés qui se mélangent en de puissantes fréquences. De cette rencontre entre modulation électrique et synthèse digitale, BCK cherche à aménager un espace sonore dont la structure émerge et se stabilise progressivement, au gré des interférences et des interactions des ondes qui s’affrontent, s’additionnent et se neutralisent mutuellement.

МАТРЁШКА est distribué sous la forme de fichier .MKA (Matroska) qui explore les techniques de stéganographie audio. Sur le principe des poupées russes, le fichier sonore principal dissimule un autre fichier, qui à son tour dissimule un autre fichier, ... ainsi de suite, jusqu'à la toute dernière itération qui contient le logiciel d'encodage/décodage. Il est possible de récupérer les données en analysant le code binaire, et en utilisant les techniques d'insertion par append, ou stéganographie par bit de poids faible (LSB).